Jakiego artykułu szukasz?

Analiza i kreowanie trendów. Nowy kierunek studiów w UWM w Olsztynie

W innowacyjnym programie studiów Analiza i kreowanie trendów realizowanym przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie skoncentrowano się na powiązaniu wiedzy z praktycznymi umiejętnościami. Czytaj więcej poniżej.

Analiza i kreowanie trendów. Nowy kierunek studiów w UWM w Olsztynie

W POSZUKWANIU I TWORZENIU TRENDÓW - NOWY KIERUNEK STUDIÓW W UWM W OLSZTYNIE

W ofertach kształcenia polskich uczelni coraz częściej pojawiają się nowe, interdyscyplinarne kierunki, związane z zawodami przyszłości. Jednym z nich jest Analiza i kreowanie trendów. Pierwsi studenci rozpoczną kształcenie już w nadchodzącym roku akademickim. W innowacyjnym programie studiów skoncentrowano się na powiązaniu wiedzy z praktycznymi umiejętnościami. Na uczelniach holenderskich i brytyjskich jego odpowiednikiem jest trendwatching młoda i dynamicznie rozwijająca się dziedzina wiedzy i kompetencji zawodowych.

Trendwatching

Liczą się w nim umiejętności śledzenia i określania najważniejszych kierunków rozwoju rynku, procesów społecznych oraz zjawisk kulturowych. Trendwatching pozwala wskazywać na aktualne potrzeby i preferencje konsumentów. Ułatwia planowanie produkcji różnorodnych dóbr oraz tworzenie innowacyjnych usług. Jest czymś poważniejszym aniżeli tylko lansowanie krótkotrwałych mód czy postaw konsumpcyjnych. Pozwala rozumieć wartości i powiązane z nimi motywy działania ludzi. Trendwatching nie jest jasnowidztwem, jest umiejętnością rozumienia przyszłości i tworzenia jej możliwych scenariuszy. Wymaga śledzenie procesów i głównych kierunków rozwoju w różnych perspektywach, np. kilku lub kilkunastu lat. Wartość trendwatchingu polega na tym, że wyznacza możliwe kierunki rozwoju, ukazuje już rozpoczęte procesy, a jednocześnie wskazuje na ścieżki, którymi dopiero podążymy w przyszłości.

Specyficzną wiedzę i umiejętności trendwatcherów wykorzystuje się powszechnie. Są nimi zainteresowane zarówno korporacje, duże, małe firmy produkcyjne oraz sprzedawcy usług. Korzystają z nich również organizacje społeczne, polityczne, a nawet rządowe. Trendy mają uniwersalny charakter i występują we wszystkich dziedzinach życia. Ujawniają się w gospodarce, konsumpcji, życiu społecznym, kulturze czy polityce. Wiedza trendwacherów daje możliwość szerszego i wnikliwszego rozumienia przemian dokonujących się aktualnie i w przyszłości. Dzieje się tak, ponieważ wśród trendów, jakie możemy obserwować i w których sami uczestniczymy, rysują się również dalekosiężne procesy, a ich kierunek można próbować ustalać lub nawet tworzyć. Znanymi trendwatcherami są m.in. Marian Salzman, Josephine Green, Lidewij Edelkoort, Zuzanna Skalska.

Interdyscyplinarność i innowacyjność

Kształcenie na nowym kierunku opiera się na czterech filarach: filozofii, informatologii, ekonomii i socjologii. Innowacyjnie powiązano cztery dyscypliny, by stworzyć warunki do wszechstronnego rozumienia zjawisk i procesów gospodarczych, społecznych oraz kulturowych. Współczesny rynek pracy, oparty na tworzeniu rozwiązań kreatywnych, wymaga interdyscyplinarności. Jego podstawą są zespoły specjalistów z różnych dziedzin, zorientowane na rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie i działanie. Kultura interdyscyplinarnego podejścia do pracy koncepcyjnej to wymaga współpracy przedstawicieli różnych nauk.

Jednym z podstawowych celów kształcenia jest upowszechnianie postaw odpowiedzialności za planowanie własnej drogi rozwoju zawodowego. Koncepcja kierunku zakłada innowacyjne rozwiązania w programie kształcenia, m.in. w zakresie pracy dyplomowej. Obok dotychczasowej formy, będzie ona mogła również przybierać formę nowatorskiego projektu, gotowej usługi, produktu, strategii, stworzonych na podstawie samodzielnej analizy rynku i powiązanych z działalnością firmy, instytucji lub organizacji.

Pracownicy i pracodawcy – poszukiwanie konsensusu

Jedną z przesłanek koncepcji kształcenia nowego kierunku studiów były wyniki badań socjologicznych. Zostały przeprowadzone wśród uczniów szkół średnich oraz studentów UWM w Olsztynie. Zebrano również opinie blisko dwudziestu pracodawców o wymaganiach stawianych absolwentom.

Wyniki pokazują, że wśród uczniów najważniejsze w wyborze kariery zawodowej są ich zainteresowania oraz pasje. Zarobki oraz prestiżowa praca są wymieniane w dalszej kolejności. Obecni uczniowie w przyszłości najczęściej chcieliby prowadzić własną działalność gospodarczą. Najpopularniejsze są zawody prawnicze i medyczne. Wysoki odsetek przyszłych studentów nie ma jeszcze wyraźnie sprecyzowanych planów zawodowych, a decyzję o wyborze ścieżki kształcenia odkłada w czasie. Powodów tego postępowania można szukać wśród dynamicznych zmian rynku pracy. Zdecydowana większość uczniów szkół średnich chce kontynuować naukę w szkole wyższej, a wśród preferowanych typów szkół dominuje uniwersytet.

Zarówno uczniowie, jak i studenci uznają pogląd, że wykształcenie wyższe jest potrzebne lub przydatne do osobistego rozwoju zawodowego. Potwierdzają to ich oczekiwaniach wobec studiów. Powinny one dawać wiedzę specjalistyczną i zawodową, poszerzać zainteresowania. Za kluczowe kompetencje badani uznają: komunikatywność, skuteczność, odpowiedzialność, kreatywność. Niemniej ważne są dla nich: elastyczność, analityczne myślenie, zespołowe działanie oraz innowacyjność.

Z wywiadów z pracodawcami wynika, że rynek pracy nie gwarantuje zatrudnienia ani absolwentom kierunków humanistycznych, ani technicznych. W myśleniu wielu osób dominuje stereotyp bezrobotnych humanistów. Jednak wbrew niemu, pracodawcy zatrudniający absolwentów kierunków humanistycznych podkreślali przydatność ich specjalistycznych umiejętności i kompetencji. Ceniono analityczne myślenie, komunikację interpersonalną, sprawne redagowania tekstów i inne. Według pracodawców, niezależnie od ukończonego kierunku, ważne są takie cechy, jak świadomość potrzeby ciągłego uczenia się, gotowość do podejmowania wyzwań, odpowiedzialność, zaangażowanie społeczne, kreatywne podejście do życia, uczciwość oraz posiadanie pasji.

Zawód przyszłości

Rynek pracy jest coraz bardziej wymagający dla absolwentów szkół wyższych. Śledząc dane statystyczne i komentarze do nich, można dostrzec zmieniające się uwarunkowania tego rynku, szczególnie związane z nowymi trendami zawodowymi. Wśród nich są takie, które jeszcze niedawno były niszowe lub ich nie było w ogóle. Analizy skłaniają do wniosku, że odpowiedni wydaje się wybór takiego kierunku, który wpisuje się w istniejącą lub wyłaniającą się tendencję na rynku pracy i na którym sprawdzają się najbardziej zaskakujące połączenia wiedzy i doświadczeń, z wielu dziedzin i dyscyplin naukowych czy zawodowych. Jeśli prześledzić komentarze z zachodnioeuropejskich czasopism ekonomicznych, do takich kierunków studiów, a bardziej do takich zawodów przyszłości należy zaliczyć m.in. zawód trendwachera, trendsettera (po polsku: analityka i kreatora trendów). Rozpoznanie trendów zachodzących w otoczeniu ekonomiczno-społecznym, a następnie ich analiza i możliwość ich oceny i przewidywania, wyłania się jako ważna i konieczna wiedza i umiejętność zawodowa. Trudno więc wyzbyć się przekonania, że absolwenci proponowanego kierunku będą kompetentni, by pracować w środowisku wymagającym elastyczności, interdyscyplinarności w obrębie wiedzy i umiejętności, a w dalszej kolejności łatwo dostosowujący się do różnorodnych i zmiennych ról oraz wymagań zawodowych. Słowem, niekonwencjonalne, uniwersalne, kreatywne podejście do coraz bardziej nieschematycznego ludzkiego działania.

Zobacz także Prezentację UWM w Olsztynie

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Gdański
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Politechnika Lubelska
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Akademia Zamojska
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Politechnika Poznańska
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Politechnika Białostocka
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Politechnika Łódzka
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego