Jakiego artykułu szukasz?

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia.

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Przyzwyczailiśmy się już, że technologie cyfrowe zmieniają biznes, przemysł, transport czy medycynę. A co, gdyby sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, blockchain czy rzeczywistość rozszerzona zmieniły również proces kształcenia na uczelniach wyższych?Jak bardzo sale wykładowe i aule mogą stać się „smart”? Kiedy wykłady poprowadzi robot lub avatar? Czy boty będą odpisywać na maile studentów i sprawdzać ich prace? Rewolucja za katedrą właśnie się zaczęła.

Technologie cyfrowe mogą zdecydowanie już dzisiaj uatrakcyjnić proces kształcenia, zwiększyć jego efektywność i skuteczność, a także optymalizować wrażenia edukacyjne każdej ze stron tego procesu: studentów i wykładowców, zmieniając przy tym nieodwracalnie tradycyjny system kształcenia.

Z raportu Technavio wynika zaś, że najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia. Zainteresowanie wzbudzają także Internet Rzeczy i blockchain oraz rzeczywistość rozszerzona i wirtualna. Wpływ tych technologii można rozpatrywać zarówno z punktu widzenia samego procesu kształcenia, jak i elementów infrastruktury mu towarzyszących.

Jak podaje raport Adecco „Innowacje społeczne - globalizacja sprzyjająca włączeniu społecznemu w rozwijających się krajach Europy” w 2050 r. system edukacji będzie stwarzał znacznie więcej możliwości niż obecnie, zwracając uwagę na wielość potencjalnych celów tego procesu. A to oznacza zmiany prowadzące do stopniowego przełamywania tradycyjnego podejścia do nabywania wiedzy i kształcenia. Wiele wskazuje na to, że edukacja już wkrótce przestanie być oparta na zapamiętywaniu określonych treści, wzorów czy dat, w coraz większym stopniu pozwalając studentom na bieżąco weryfikować teorię z praktyką.

Inteligentne sale, laboratoria czy aule mogą stać się przysłowiową edukacyjną „piaskownicą”, w której studenci będą testować przekazane im treści w praktyce, poszukiwać odpowiedzi i weryfikować zróżnicowane scenariusze zdarzeń rynkowych. Dzięki temu mieliby oni możliwość symulacji podejmowanych decyzji i weryfikacji popełnianych błędów w czasie rzeczywistym. Dotyczy to nie tylko uczelni inżynieryjno-technicznych, ale także uczelni związanych z naukami medycznymi, przyrodniczymi, społecznymi czy humanistycznymi.

Nauka przez praktykę i skojarzenia, według ekspertów, stanie się kluczowym kierunkiem edukacji w Gospodarce 4.0. Wiedza będzie wynikiem ciągłego rozwiązywania problemów, a kompetencje i umiejętności przyszłego absolwenta będą efektem całościowego doświadczenia, jakiego doznał w trakcie trwania przedmiotu i/lub całej swojej ścieżki edukacyjnej. Technologie cyfrowe przyczyniają się również do większej personalizacji procesu edukacji przez pryzmat możliwości i potrzeb poszczególnych studentów. Filtracja ich wyników, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, pozwoliłaby, w większym niż obecnie stopniu, na indywidualizację tempa nauki, dzięki czemu student stanie się integralną częścią procesu kształcenia. Wiele wskazuje również na to, że zmieni się rola wykładowcy i prowadzonych przez niego wykładów. Eksperci są bowiem zdania, że w ciągu kilkunastu lat, powrócimy do tradycji małych seminariów i relacji mistrz oraz jego uczeń - student. Wykładowca - ekspert w swojej dziedzinie, jednocześnie będzie łączył w sobie umiejętności coacha i mentora. Prowadzone z nim rozmowy i dyskusje, podobnie jak za czasów Arystotelesa mają poszerzać horyzonty przyszłych studentów, ukierunkowywać ich i skłaniać ku samodzielnym poszukiwaniom odpowiedzi.

Edukacja powinna być bowiem procesem, w którym mamy nabywać określonych umiejętności i kompetencji pozwalających nam elastycznie reagować na rynku pracy, realizować swoje pasje i kreować nową rzeczywistość. Sama obecność na zajęciach już wkrótce nie wystarczy. Trzeba się w nie zaangażować, zanurzyć w wiedzę. Technologie cyfrowe stają się narzędziem do tego, by się rozwijać, atrakcyjnym wsparciem procesu kształcenia. Dzięki nim wiedza może stać się namacalna, a towarzyszące temu kolejne doświadczenia i emocje będą, w dużo większym stopniu niż obecnie, motywować, oddziaływać na zmysły studentów, wpływając na poziom zrozumienia i zapamiętywania poszczególnych treści. Uczelnia ma szansę stać się wówczas swoistym inkubatorem kreatywności, zwłaszcza, gdy będzie jednocześnie współpracować z biznesem, prowadząc do sytuacji, w której wymiarem edukacji nie będzie zaliczenie określonej liczby przedmiotów czy semestrów nauki, a raczej zakres posiadanych przez studenta kompetencji sprawdzanych w ramach interdyscyplinarnych testów.

Ale technologie cyfrowe możemy już dzisiaj znaleźć w inteligentnych salach wykładowych, pozwalających na automatyczne odtwarzanie poszczególnych materiałów dydaktycznych, dzięki komunikacji z komputerem wykładowcy i umiejętnościom samodzielnej identyfikacji zajęć zgodnie z jego harmonogramem. Coraz częstszym rozwiązaniem okazują się elektroniczne legitymacje studenckie, które stają się dla uczelni cennym źródłem wiedzy o nawykach i preferencjach swoich studentów. Tym samym pozwalają na dostarczanie im pożądanych treści, dostęp do zdigitalizowanych materiałów i dokumentów, a także w niektórych przypadkach w sposób autonomiczny, bez zaangażowania prowadzącego, zweryfikować obecność studentów na zajęciach. Intrygującym rozwiązaniem mogą okazać się już wkrótce chatboty czy voiceboty wykorzystywane w rutynowych czynnościach w procesie obsługi studentów czy w procesach rekrutacji.

Ciekawą alternatywą są także asystenci – boty oparte na sztucznej inteligencji, jak Jill Watson, która w Instytucie Technologii w stanie Georgia odpowiadała na maile, umieszczała posty na forum i zadawała studentom pytania w imieniu prowadzącego. W Japonii roboty pomagają w nauce języków obcych, a w Chinach testowane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja będzie sprawdzała testy egzaminacyjne, jak również prace opisowe, weryfikując ich poprawność merytoryczną, styl wypowiedzi czy zdolności analitycznego myślenia. Podobne testy trwają też w USA. I tak dla przykładu aplikacja Gradingcope opracowana na Uniwersytecie Kalifornijskim pozwala, zgodnie z deklaracją twórców, skrócić czas sprawdzania testów do 90% w stosunku do czasu, jakiego potrzebuje na to człowiek. Nie dziwi również fakt, że coraz częściej uczelnie sięgają po technologie cyfrowe modyfikując proces zarządzania inteligentnymi budynkami. Systemy ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, oświetlenia, oddymiania mogą autonomicznie dostosowywać się do faktycznych aktywności pracowników i studentów, w tym w czasie rzeczywistym.

Sceptycy są jednak zdania, że na radykalne zmiany przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Wynika to zarówno z ograniczeń finansowych, jak i socjo-kulturowych, związanych z jednej strony, z tradycjami kształcenia na uczelniach wyższych, z drugiej ze świadomością i poziomem akceptacji technologii cyfrowych. Wizja Cyber Universitas może jednak wcale nie być aż tak odległa.

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania UŁ

***

Dominika Kaczorowska-Spychalska jest doktorem nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Aktualny obszar jej zainteresowań naukowych obejmują technologie cyfrowe, w szczególności Internet of Things (IoT) i sztuczna inteligencja (AI) oraz ich implikacje w biznesie, z uwzględnieniem ich wpływu na zachowania człowieka (Homo Cyber Oeconomicus). Jest autorką (w części współautorką) ponad 50 publikacji wydanych zarówno w wydawnictwach polskich, w tym czasopismach branżowych skierowanych do praktyków (np. „Marketing w Praktyce”), jak i zagranicznych (np. Springer). Reprezentowała Polskę podczas Konferencji Państw Grupy Wyszechradzkiej "V4 Conference on Artificial Intelligence" (Workshop Session: Societal challenges and labour market impacts by AI), a także była w grupie ekspertów zewnętrznych Ministerstwa Cyfryzacji zaangażowanych w prace nad przygotowaniem „Założeń do strategii AI w Polsce”. Jest współautorką programu „Inteligentne technologie i człowiek”.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu

Powiązane treści

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Gdański
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Akademia Zamojska
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Politechnika Lubelska
  • Politechnika Łódzka
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Politechnika Poznańska
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Politechnika Częstochowska
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Politechnika Białostocka
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych