Jakiego artykułu szukasz?

Młodzież dzisiaj dorasta inaczej

Dziś młodzi szybciej niż kiedyś nabywają kompetencje poznawcze, intelektualne, związane także z możliwością pracy zawodowej i niezależnością. Ze względu na wzrost tendencji indywidualistycznych i rozwój nowych technologii, otwiera się przed nimi wiele możliwości, w tym samodzielne podejmowania decyzji i odnajdywanie się w świecie wirtualnym.

Młodzież dzisiaj dorasta inaczej

Nie konto w banku, praca, prawo jazdy czy małżeństwo a mądrość życiowa i dojrzałość psychiczna są dla młodych oznaką dorosłości.

Obok tradycyjnych ról społecznych wyłaniają się nowe kryteria, które zdaniem młodzieży lepiej przystają do ich realiów. Psychologowie oraz socjologowie z Uniwersytetu SWPS sprawdzili, jak młode pokolenie postrzega dorosłość i jakie bariery muszą przezwyciężać.

Statystyki w Polsce i zagranicą wskazują, że obecnie osoby w wieku 18-29 lat coraz później wchodzą w dorosłość (emerging adulthood) w ujęciu pięciu klasycznych społecznych kryteriów dojrzałości (tzw. „Big Five“):

  • wejścia na rynek pracy
  • wyprowadzki z domu rodzinnego
  • założenia własnego gospodarstwa domowego
  • wstąpienia w związek małżeński
  • posiadania dziecka.

Naukowcy z Uniwersytetu SWPS zbadali, dlaczego tak się dzieje. Pod kierownictwem psycholog dr Doroty Wiszejko-Wierzbickiej przeprowadzili badanie, w którym zapytali ponad 3 tysiące kobiet i mężczyzn w wieku 18-29 lat o to, jak definiują dorosłość, czy sami czują się dorośli i co uważają za kluczowe markery dojrzałości.

Dorosły, czyli jaki?

Decydującym, jak wynika z przeprowadzonych badań, kryterium dorosłości badanych są czynniki psychiczne (91 proc. badanych uznało je za najbardziej istotne), takie jak umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji, a także rozsądek i mądrość życiowa (88 proc.). W zdecydowanej większości młodzi badani czują się dojrzali psychicznie (85 proc.). Nie wynika to jednak z faktu posiadania dowodu osobistego, konta w banku, czy z racji pełnienia roli społecznej (małżonka, rodzica, pracownika), lecz z poczucia możliwości podejmowania własnych decyzji oraz posiadanych umiejętności społecznych i emocjonalnych (np. utrzymania siebie).

Bezpośrednią przyczyną podjęcia badania przez zespół był wniosek z raportu na temat użytkowników dopalaczy (I-TREND) realizowanego przy współpracy z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Wynikało z niego, że najczęstszą motywacją młodych ludzi do sięgania po nowe substancje psychoaktywne jest społeczna potrzeba otwierania się na innych. Dopalacz traktowany jest przez nich jako środek do zawierania kontaktów, budowania relacji i obniżania stresu związanego z zawieraniem nowych znajomości.

– Dziś młodzi szybciej niż kiedyś nabywają kompetencje poznawcze, intelektualne, związane także z możliwością pracy zawodowej i niezależnością. Ze względu na wzrost tendencji indywidualistycznych i rozwój nowych technologii, otwiera się przed nimi wiele możliwości, w tym samodzielne podejmowania decyzji i odnajdywanie się w świecie wirtualnym (dotąd identyfikowanym ze światem dorosłych). Często jednak uskarżają się na brak kompetencji społeczno-emocjonalnych pozwalających na budowanie bliskich relacji – wyjaśnia dr Wiszejko-Wierzbicka, kierownik zespołu badawczego. – Uznaliśmy, że młodzi mogą odchodzić od definiowania dorosłości w kategoriach ról społecznych – rodzica, małżonka czy pracownika, a skłaniać się ku poszukiwaniu nowych definicji dorosłości w kategoriach złożonych umiejętności psychicznych, np. umożliwiających zbudowanie trwałego związku – dodaje.

Poza umiejętnością podejmowania samodzielnych decyzji, kolejno, wśród warunków niezbędnych do bycia dorosłym wskazywane są kompetencje społeczne, takie jak umiejętność zarobienia na siebie (66 proc. badanych uznało ten aspekt za najbardziej istotny w kontekście dorosłości), czy na rodzinę (63 proc.). Istotną miarą dorosłości według badanych jest także zaplanowanie własnej kariery zawodowej (43 proc.), a także tworzenie bliskich relacji (35 proc.). Spośród pięciu tradycyjnych, społecznych kategorii dorosłości najważniejsze dla badanych okazało się samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego. Tylko co czwarta badana osoba wskazała na stałe zatrudnienie, a co dziesiąta posiadanie dzieci.

Poczucie dojrzałości w przeprowadzonym badaniu okazało się niezależne od płci. Podobna liczba kobiet i mężczyzn deklarowała w ramach badania, że w wieku 18-29 lat czuje się dorosła i dojrzała psychicznie. Znaczenie ma natomiast wiek. W przedziale 18-21 lat za dorosłych uznało się 54 proc. respondentów, w przedziale 22-25 lat - 72 proc., natomiast w przedziale najstarszym już 85 proc. badanych.

Cienie dorosłości

Połowa respondentów ma obawy przed wejściem w dorosłość i uznała, że ten etap życia nie jest atrakcyjniejszy niż dzieciństwo, zaś 34 proc., twierdzi, że gdyby mogło o tym zadecydować, nie wchodziłoby w dorosłość. Młodzi skarżą się na brak umiejętności społecznych i emocjonalnych odpowiedzialnych za budowanie bliskich relacji. Większość osób, które wzięły udział w badaniu, czuje się dorosła dzięki posiadanym kompetencjom zawodowym oraz zatrudnieniu. Mniejsza grupa czuje się dorosła z uwagi na posiadaną niezależność (samodzielne mieszkanie i własne gospodarstwo domowe) czy bycie w związku.

Badani w większości stwierdzili, że posiadają takie cechy, jak mądrość życiowa czy rozsądek, jednak nie w takim stopniu, w jakim wcześniej wskazywali za konieczny, aby móc uznać się za dorosłych. Przykładowo, kryterium uznane przez większość badanych za decydujące o dorosłości, czyli umiejętność podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji spełnia 52 proc. badanych, niezbędne zaś do uznania się za dorosłego umiejętności w zakresie utrzymania siebie, rodziny, czy budowania bliskich relacji, deklarowało poniżej 50 proc.

Najczęściej wymienianym w ramach badania jako spełniony warunek dorosłości z zakresu tzw. „Big Five” jest ukończona nauka w szkole (63 proc.) oraz posiadanie jakiegokolwiek zatrudnienia (56 proc.), które to w ocenie tych samych respondentów są mało istotnymi kryteriami dorosłości.

Wśród dominujących strategii wchodzenia w dorosłość na drodze indywidualnych doświadczeń wyłaniają się modele:

  • profesjonalisty - poprzez rozwój kompetencji, radzenia sobie w sferze materialnej i zawodowej: posiadanie zawodu i zatrudnienia, a także umiejętność zarobienia na siebie oraz zapewnienie bytu rodzinie;
  • kowala własnego losu - rozwój autonomii i budowanie niezależności: mieszkanie samodzielne, bez rodziców i założenie własnego gospodarstwa domowego;
  • domatora - budowanie relacji i bliskich związków: życie w stałym związku oraz umiejętność utrzymania bliskiej relacji partnerskiej;
  • mędrca - rozwój wewnętrzny: posiadanie wiedzy życiowej oraz umiejętność podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji,
  • migrant – osoby, która jeszcze nie zdecydowała się na większe decyzje, posiada prawo jazdy i ukończoną edukację szkolną.

Ograniczenia dorosłości

Najczęściej barierę w osiąganiu dojrzałości, młodzi widzą w samych sobie. Uskarżają się na strach, lęk, obawę przed dorosłością i ponoszeniem odpowiedzialności czy podejmowaniem ryzyka. Przeszkodą są również nadopiekuńczy rodzice, z którymi wiąże młodych relacja finansowa, a także uczuciowa, przyjmująca niekiedy formę „uzależnienia”. – Jak mówili sami badani, nie służy ono rozwojowi samodzielności oraz autonomii. - Wpajane latami przez rodziców przekonanie, że należy posiadać wyższe wykształcenie, które zagwarantuje pracę jest zdaniem respondentów błędnym sądem w obecnej rzeczywistości, gdzie dyplom uczelni nie gwarantuje już zatrudnienia, a ważniejsze okazuje się doświadczenie i umiejętności – wyjaśnia dr Wiszejko-Wierzbicka.

Zdaniem młodych przez to, że byli skoncentrowani na edukacji ucierpiała możliwość zdobywania przez nich doświadczeń zawodowych w tym czasie oraz poznawania i rozwoju innych swoich kompetencji, chociażby w zakresie relacji społecznych czy aktywności obywatelskiej. Często wymienianą barierą przez badanych jest brak pracy, a co za tym idzie - możliwości rozwoju zawodowego i usamodzielnienie się, pozyskania względnego bezpieczeństwa, które umożliwiłoby odseparowanie się od rodziców i założenie własnego gospodarstwa domowego. Jako przeszkodę wskazywano również wydłużony okres edukacji.

– W świetle powyższych wyników trudno jest nadal mówić o późnym wchodzeniu w dorosłość. Rzeczywiście, pełnienie ról społecznych uważanych tradycyjnie za markery dorosłości przesuwane jest przez młodych na późniejsze lata. Jednak, jak pokazują sami młodzi, markery tzw. „Big Five” nie są jedynymi wyznacznikami dorosłości – wyjaśnia dr Wiszejko-Wierzbicka – Wyniki mogą być przydatne dla psychologów, pedagogów oraz terapeutów, osób pracujących z młodzieżą.

Powiązane treści

Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Self publishing - piszesz i nie potrzebujesz wydawcy
Self publishing - piszesz i nie potrzebujesz wydawcy
Jak zrobić dobre wrażenie na wykładowcy
Jak zrobić dobre wrażenie na wykładowcy
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Nowa modna dieta bezglutenowa - hit czy kit?
Nowa modna dieta bezglutenowa - hit czy kit?
Osobne sypialnie dla Niej i dla Niego
Osobne sypialnie dla Niej i dla Niego
Trendsetterzy lansują markę
Trendsetterzy lansują markę
Numerologia, 2 czyli Mediator
Numerologia, 2 czyli Mediator
Numerologia, 3 czyli Optymista
Numerologia, 3 czyli Optymista
Numerologia, 4 czyli Reformator
Numerologia, 4 czyli Reformator
Numerologia, 5 czyli Podróżnik
Numerologia, 5 czyli Podróżnik
Asertywność – klucz do szczęścia i sukcesu
Asertywność – klucz do szczęścia i sukcesu
Numerologia, 7 czyli Filozof
Numerologia, 7 czyli Filozof
Numerologia, 8 czyli Przywódca
Numerologia, 8 czyli Przywódca
Numerologia, 9 czyli Mistyk
Numerologia, 9 czyli Mistyk
Magia kociego spojrzenia
Magia kociego spojrzenia
100 książek must read, obowiązkowa lektura dla każdego
100 książek must read, obowiązkowa lektura dla każdego
Masoneria - fakty, mity, tajemnice, symbole
Masoneria - fakty, mity, tajemnice, symbole
Numerologia, 6 czyli Nauczyciel
Numerologia, 6 czyli Nauczyciel
Toksyczni ludzie są wsród nas
Toksyczni ludzie są wsród nas
WenDo dla kobiet
WenDo dla kobiet
Numerologia, 1 czyli Inicjator
Numerologia, 1 czyli Inicjator
Afrodyzjaki wracają do łask
Afrodyzjaki wracają do łask

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Politechnika Białostocka
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia Zamojska
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Poznańska
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Politechnika Częstochowska
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uniwersytet Gdański
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie