Jakiego artykułu szukasz?

​Stereotypy nie służą opiece nad pacjentem

- Zapewnienie opieki pielęgniarskiej / położniczej zgodnej kulturowo, dostosowanej do potrzeb pacjenta staje się koniecznością. Różnice kulturowe, znajdujące odzwierciedlenie w odmiennym sposobie komunikowania, podejściu do czasu, przestrzeganiu terminów, rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu decyzji, nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji - to pułapki, na które pielęgniarki / położne powinny zwracać uwagę - cały wywiad z mgr Barbarą Kaliwodą, wykładowcą WUMed, pielęgniarką i socjologiem czytaj poniżej.

​Stereotypy nie służą opiece nad pacjentem

Rozmowa z mgr Barbarą Kaliwodą, wykładowcą WUMed, pielęgniarką, socjologiem.

Dziś system ochrony zdrowia w Polsce mierzy się z niespotykanym dotąd masowym jednoczasowym napływem gości rezydentów, którzy objęci są opieka medyczną. Pracownicy ochrony zdrowia mierzą się więc z nowym, trudnym zjawiskiem.
To wyzwanie.

Tak, to ogromne wyzwanie dla pielęgniarek i położnych, związane z wielokulturowością. Pacjenci pochodzący z grup mniejszościowych stanowią wyzwanie dla środowiska medycznego ze względu na, z jednej strony problem językowy, a z drugiej strony na występujące różnice kulturowe mające wpływ na proces leczenia i pielęgnowania. Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej, a ostatnio wojna na Ukrainie przyczyniły się do wzrostu liczby imigrantów i uchodźców, z których część staje się pacjentami polskiej ochrony zdrowia. To wymaga od personelu medycznego wrażliwości i wiedzy na temat ich potrzeb wynikających z odmienności kulturowej. Większa różnorodność społeczeństwa powoduje, że ochrona zdrowia znajduje się w nowej sytuacji. Jako społeczeństwo, po II wojnie światowej nie mamy doświadczenia i tradycji współpracy z osobami z innych krajów, z innych kręgów kulturowych. Wielokulturowość to nic innego jak współobecność w codziennym życiu, ludzi reprezentujących różne kultury, różniących się między sobą nie tylko wyglądem, językiem ale także obyczajem, wyznawaną religią oraz sposobem komunikowania się. Aby sprostać tym wyzwaniom, nieodzownym elementem praktyki zawodowej medyków powinno stać się poznawanie kultury, zwyczajów i norm krajów, których przedstawiciele są lub mogą się stać naszymi pacjentami. Istnieje konieczność rozwoju kompetencji kulturowych wśród pracowników opieki medycznej ze względu na duże różnice kulturowe pomiędzy personelem medycznym a pacjentami.

Podczas III Konferencji WUMed wróciliśmy do zagadnienia kompetencji kulturowych w pielęgniarstwie i położnictwie uznając je za niezwykle ważne i aktualne. Przypomnijmy co oznaczają w praktyce, czego dotyczą, czym są?

Kompetencje kulturowe to zespół nabytych cech, zdolności umożliwiających swobodne uczestnictwo w kulturze zgodne z normami, wartościami. To dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, które pozwalają realizować zadania zawodowe na odpowiednim poziomie. Proces budowania kompetencji kulturowych to ewolucja powolnego stawania się kulturowo - profesjonalistą. Skuteczne nabywanie kompetencji kulturowych jest wynikiem chęci i własnych aspiracji, a nie konieczności i desperacji. Kompetencja w zakresie opieki zdrowotnej uwarunkowanej kulturowo to szanowanie odrębności kulturowej pacjenta, otwartość na jego odmienny system wartości, wyznanie, język, tradycję, historię, to także opieranie relacji nie tylko na podobieństwach, ale dostrzeganie także różnic. Posiadanie kompetencji kulturowych w pielęgniarstwie i położnictwie jest konieczne. Pozwala na zmniejszenie potencjalnie negatywnych skutków różnic kulturowych; skutkuje unikaniem stereotypowego podejścia do pacjenta. Raz nabyte kompetencje kulturowe będą wielokrotnie weryfikowane przez życie. Kształtowanie tej umiejętności jest potrzebne do poprawy dialogu międzykulturowego, obejmującego umiejętności językowe i społeczne. Skutkuje otwartością i wrażliwością na inne kultury; zapewnieniem wysokiej jakości opieki i zadowolenia pacjentów pochodzących z odmiennych kręgów kulturowych; unikaniem nieporozumień czy błędnego diagnozowania, leczenia, pielęgnowania, edukowania, komunikowania się. Powinniśmy rozwijać kompetencje kulturowe i inteligencję kulturową pielęgniarek i położnych w kształceniu zarówno przed jak i podyplomowym.

Z jakimi problemami kulturowymi mierzy się współczesne pielęgniarstwo i położnictwo?

Zapewnienie opieki pielęgniarskiej / położniczej zgodnej kulturowo, dostosowanej do potrzeb pacjenta staje się koniecznością. Różnice kulturowe, znajdujące odzwierciedlenie w odmiennym sposobie komunikowania, podejściu do czasu, przestrzeganiu terminów, rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu decyzji, nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji - to pułapki, na które pielęgniarki / położne powinny zwracać uwagę.

Praca z cudzoziemcami jest oceniana jako wyjątkowo trudna ze względu właśnie na różnice kulturowe. Wobec tej grupy zdarzają się zachowania o charakterze dyskryminacyjnym. Niechęć wobec uchodźców wynika ze złych doświadczeń i z frustracji związanej z trudnościami o charakterze kulturowym, jest skutkiem nieporozumień, nie zaś złej woli. Powszechnie pojawiającym się problemem jest dostęp cudzoziemców do rzetelnej informacji przedstawionej w zrozumiałym przez nich języku, a dotyczącej organizacji systemu ochrony zdrowia, zasad w nim panujących, uprawnień do otrzymania pomocy, miejsc gdzie ta pomoc może zostać udzielona. Różnice kulturowe mogą stwarzać niewidzialne bariery i frustrować, ale mogą także budzić emocje pozytywne, zainteresowanie. Im bardziej kultury są do siebie podobne, tym łatwiejszy, mniej konfliktowy, bardziej pomyślny będzie wzajemny kontakt społeczny. Brak wiedzy na temat innych kultur, niechęć wobec zrozumienia różnic kulturowych, własne uprzedzenia mogą stać się przyczyną błędnej diagnozy lekarskiej/pielęgniarskie/położniczej. Dużym problemem w zapewnieniu odpowiedniej opieki zdrowotnej są bariery językowe. Bariera językowa może uniemożliwić chociażby takie czynności jak zapoznanie chorego z topografią oddziału, regulaminem szpitala, prawami pacjenta, uniemożliwić zebranie wywiadu pielęgniarskiego czy położniczego i właściwe rozpoznanie czy przygotowanie pacjenta do zabiegów diagnostycznych czy operacyjnych. To ograniczenie w bezpośrednim kontakcie przyczynia się do pogłębienia u pacjenta stresu, który nieodłącznie towarzyszy pobytowi w szpitalu. Utrudnione lub niemożliwe jest uzyskanie świadomej zgody pacjenta obcojęzycznego na interwencje medyczne zwłaszcza w przypadkach nagłych. Bariery komunikacyjne, językowe mogą znacznie utrudnić czy uniemożliwić adaptację pacjenta do warunków szpitalnych oraz realizację zaleceń lekarskich czy pielęgniarskich/ położniczych. Aby je przełamywać konieczny jest dostęp do profesjonalnej pomocy tłumacza, który powinien pomóc pacjentowi zrozumieć nie tylko wypowiadane słowa, ale również przekaz w nich zawarty.

Werbalne porozumienie to tylko część problemu.

Tak, komunikacja ludzi z różnych kultur jest skomplikowana, ponieważ jest obarczona ryzykiem nieporozumienia lub błędu w odczytywaniu wzajemnych intencji i gestów. Przyczyną wielu nieporozumień w komunikowaniu jest ignorowanie tych różnic. Aby komunikacja międzykulturowa była skuteczna i satysfakcjonująca obie strony ( pielęgniarka / położna a pacjent/ pacjentka ), nie wystarczy posługiwać się tym samym językiem. Nawet doskonałe opanowanie języka pacjenta/ pacjentki, z którą wchodzimy w kontakt, nie gwarantuje sukcesu, ponieważkomunikaty przekazywane są także poprzez m.in.: milczenie, mimikę twarzy, gesty, ruchy ciała, ton głosu czyli elementy komunikacji niewerbalnej. Komunikacja niewerbalna może okazać się niebezpiecznym narzędziem w rękach nieumiejętnego rozmówcy. Ważne wydaje się uświadomienie, z jakimi problemami na tle kulturowym mogą mieć do czynienia pracownicy ochrony zdrowia i jakie nowe zadania pojawiają się w ich pracy. Pomóc w tym mogą szkolenia dostarczające wiedzy na temat potrzeb pacjentów odmiennych kulturowo w celu ograniczenia poczucia frustracji w obliczu niespodziewanych i trudnych do rozwikłania różnic kulturowych.

Co powinniśmy zrobić / zmienić począwszy od edukacji po wykonywanie zawodów medycznych aby kompetencje kulturowe były czymś naturalnym i oczywistym w pielęgniarstwie i położnictwie?

Szkolenia w zakresie komunikacji interkulturowej są ważne i gwarantują nabycie określonej wiedzy i umiejętności, ale nie gwarantują, że wiedza ta i umiejętności będą stosowane w praktyce, jeśli zabraknie wewnętrznej chęci i otwartości na kontakt z przedstawicielami grupy mniejszościowej. Należy poznać przeszkody w komunikacji międzykulturowej: różnice językowe, stereotypy i uprzedzenia. Identyfikacja pojawiających się problemów, barier i luk jest istotnym krokiem do zapewnienia adekwatnej do potrzeb opieki zdrowotnej migrantów.

Rozwijanie i doskonalenie inteligencji kulturowej w pielęgniarstwie i położnictwie jest niezbędnym procesem rozciągniętym w czasie. Trudnym, ale mogącym przynosić satysfakcję, ułatwiającym przełamywanie stereotypów, które utrudniają realizację między przedstawicielami różnych kultur. Dla poprawy komunikacji z pacjentem obcojęzycznym oprócz informacji ustnej, należy opracować w formie pisemnej i graficznej: ulotki ( opisujące rutynowe zabiegi, ewentualne powikłania i zagrożenia, działania leków, rehabilitację, zalecaną dietę i styl życia ),formularze, regulaminy, informatory w kilku językach. Taka rozszerzona ulotka informacyjna może stanowić cenne narzędzie w leczeniu i profesjonalnym pielęgnowaniu pacjenta obcojęzycznego.

Ważne jest, aby do każdego pacjenta podchodzić indywidualnie i traktować go holistycznie, biorąc pod uwagę zarówno jego stan fizyczny, ale i duchowy, szanując jego przekonania religijne. Znajomość komunikacji międzykulturowej i umiejętność jej efektywnego wykorzystania mogą pomóc w pokonywaniu różnic kulturowych, łagodzeniu problemów i pomagać w osiągnięciu bardziej harmonijnych, produktywnych relacji. Komunikacja terapeutyczna, oprócz pozyskania istotnych informacji o stanie zdrowia, obejmuje również wytworzenie dobrej atmosfery, wzbudzenie zaufania i zrozumienia oraz wyjaśnianie wątpliwości. Migracja i uchodźctwo są silnie stresogenne. Cudzoziemiec doświadcza z powodu różnic kulturowych ogromu emocji i przechodzi przez różne fazy akulturacji. Problemów wynikających z różnic kulturowych można uniknąć, choć nie ma na to prostej recepty. Wśród czynników utrudniających komunikację, oprócz braku umiejętności interpretowania sygnałów niewerbalnych spowodowanych nieznajomością kultury rozmówcy oraz braku kompetencji językowych wskazuje się dodatkowo na: stereotypy i uprzedzenia, skłonność do formułowania sądów wartościujących, wysoki poziom stresu, lęku i napięcia, który może wyolbrzymiać wszystkie inne przeszkody i sprawiać, że ludzie sztywno trzymają się formalnych interpretacji, upierają się przy stereotypach. Uświadomienie sobie treści własnych stereotypów i postaw wobec osób z innych kręgów kulturowych jest niezwykle ważna dla pracowników ochrony zdrowia. Zmiana stereotypowych przekonań nie jest łatwa. Należy spróbować odkryć i zrozumieć czyjś światopogląd, wartości. Niezbędne w kontaktach z drugim człowiekiem są: okazywanie szacunku, wnikliwość i chęć podjęcia wysiłku zrozumienia innej kultury. Wszelkie zachowania etnocentryczne nie służą relacji z drugim człowiekiem.

Poznaj ofertę edukacyjną MUMed

Zobacz Prezentację Uczelni w portalu

Powiązane treści

Studia medyczne w Katowicach i woj. śląskim
Studia medyczne w Katowicach i woj. śląskim
Studia medyczne w Olsztynie i woj. warmińsko-mazurskim
Studia medyczne w Olsztynie i woj. warmińsko-mazurskim
Studia medyczne w Zielonej Górze i woj. lubuskim
Studia medyczne w Zielonej Górze i woj. lubuskim
Studia medyczne w Kielcach i woj. świętokrzyskim
Studia medyczne w Kielcach i woj. świętokrzyskim
Studia medyczne w Opolu i woj. opolskim
Studia medyczne w Opolu i woj. opolskim
Studia medyczne w Rzeszowie i woj. podkarpackim
Studia medyczne w Rzeszowie i woj. podkarpackim
Studia medyczne w Lublinie i woj. lubelskim
Studia medyczne w Lublinie i woj. lubelskim
Studia medyczne w Gdańsku i woj. pomorskim
Studia medyczne w Gdańsku i woj. pomorskim
Studia medyczne w Białymstoku i woj. podlaskim
Studia medyczne w Białymstoku i woj. podlaskim
Studia medyczne w Szczecinie i woj. zachodniopomorskim
Studia medyczne w Szczecinie i woj. zachodniopomorskim
Studia medyczne w Toruniu, Bydgoszczy i woj. kujawsko-pomorskim
Studia medyczne w Toruniu, Bydgoszczy i woj. kujawsko-pomorskim
Studia medyczne w Łodzi i woj. łódzkim
Studia medyczne w Łodzi i woj. łódzkim
Studia medyczne w Krakowie i Małopolsce
Studia medyczne w Krakowie i Małopolsce
Studia medyczne w Poznaniu i Wielkopolsce
Studia medyczne w Poznaniu i Wielkopolsce
Studia medyczne w Warszawie i na Mazowszu
Studia medyczne w Warszawie i na Mazowszu
Studia medyczne w Gnieźnie
Studia medyczne w Gnieźnie

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Politechnika Poznańska
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Akademia Tarnowska
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Kaliski
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Akademia Zamojska
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Śląska
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Politechnika Białostocka
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi