Jakiego artykułu szukasz?

Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach.
Wady postawy ciała – problem jednostki czy ogółu?

Wady postawy to częsty problem w populacji dzieci i młodzieży [1,2,3]. Nie są one defektem wyłącznie kosmetycznym, lecz bardzo często przynoszą w przyszłości poważne skutki zdrowotne.

Nieprawidłowa postawa ciała usposabia do występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dzieje się to szczególnie wtedy, gdy nieprawidłowościom postawy ciała towarzyszy wykonywanie czynności zawodowych w nieergonomicznych pozycjach [4]. Zazwyczaj ból pojawia się dość późno w stosunku do początku rozwoju nieprawidłowości postawy ciała. Prawdopodobnie zależy to od zdolności adaptacyjnych danej osoby.

Osoby dorosłe zapominają, że przyczyną ich dolegliwości bólowych, często uniemożliwiających prowadzenie pracy zawodowej, mogą być wady postawy ciała, które powstały dużo wcześniej. Wady postawy stały się poważnym problemem społecznym. Postawa ciała definiowana jest przeważnie jako sposób trzymania się człowieka w swobodnej pozycji stojącej, albo swobodny układ ciała w tej pozycji, uwarunkowany podłożem morfologicznym, funkcjonalnym oraz odpowiednim nawykiem ruchowym [5]. Postawa ciała zmienia się w ciągu życia człowieka, w ciągu dnia, zależy od jego emocji i wielu innych czynników. W nowym ujęciu postawa ciała musi być również postrzegana i badana jako akt dynamiczny polegający na umiejętności utrzymaniu odpowiedniego układu ciała wbrew sile grawitacji i w niekorzystnych warunkach równowagi chwiejnej.

Należy pamiętać, że problem wad postawy nie rozpoczyna się u dziecka już spionizowanego. Istotne znaczenie dla postawy ciała ma szereg czynników z najwcześniejszych etapów rozwoju za które odpowiadają rodzice, opiekunowie. W pierwszych miesiącach życia dziecka każdy rodzaj aktywności musi nosić znamiona symetrii (noszenie, układanie, pielęgnacja itp.). Opieka nad dzieckiem powinna nosić znamiona prewencyjnej stymulacji rozwoju prawidłowego. Konieczna jest wnikliwa obserwacja rozwoju, zachowań ruchowych i w razie potrzeby wczesna interwencja specjalistów, gdyż wiele wad postawy wynika z zaburzonego rozwoju ruchowego. Dużym zagrożeniem dla postawy ciała jest przyspieszania przez rodziców, opiekunów procesu pionizacji u niemowląt. Powoduje to niekontrolowane, bardzo często nieprawidłowe sposoby radzenia sobie z grawitacją a to w konsekwencji może być przyczyną wad postawy ciała.

Kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci kilkuletnich polega na stosowaniu zasady wszechstronności form aktywności i ćwiczeń fizycznych oraz odpowiedniego doboru różnych bodźców ze środowiska zewnętrznego. Ważnym jest aby różne czynności ruchowe wykonywane były w prawidłowej pozycji. Należy zwrócić uwagę żeby w tworzący się wzorzec postawy nie zostały wbudowane nieprawidłowe sytuacje posturalne czyli nie wytworzył się nawyk nieprawidłowej postawy ciała [6].

W ostatnim czasie zaczął znikać obraz ucznia siedzącego w prawidłowej pozycji w ławce szkolnej a jego miejsce zajął uczeń „leżący” na ławce podczas pisania, gdyż „jest mu tak wygodnie”. Należy pamiętać, że m.in. przyjmowanie takiej pozycji jest ściśle związane z pobudzeniem układu nerwowego, od którego zależy m.in. napięcie mięśniowe. Poważny problem w dzisiejszych czasach stanowią: sedenteryjny tryb życia dzieci i zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego z błahych powodów. Dużą rolę w rozwiązaniu tego problemu pełnią m.in. nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej realizując zagadnienia edukacji zdrowotnej.

Dużym utrudnieniem we wczesnym rozpoznaniu wad postawy jest długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty a czasami również jakość badania postawy ciała, która w wielu przypadkach opiera się tylko na ocenie wzrokowej postawy ciała a nie bierze pod uwagę wnikliwego wywiadu (np. wykluczenie problemu dysplazji stawu biodrowego), oceny ruchomości kręgosłupa itp. Omawiając problem korekcji wad postawy należy również podjąć temat różnicy w wykształceniu nauczyciela wychowania fizycznego i fizjoterapeuty. Powoduje to zróżnicowanie w patrzeniu na postawę ciała człowieka przez te dwie grupy zawodowe i dlatego wymaga ścisłej współpracy między nimi.

Nadrzędną rolę w sterowaniu ciałem człowieka pełni układ nerwowy a zespołami wykonawczymi są układ mięśniowy i kostno-stawowy. Wiele zaburzeń w postawie ciała wynika z zaburzeń układu nerwowego i z tymi właśnie zaburzeniami świetnie poradzi sobie fizjoterapeuta pracując w oparciu o wiedzę z zakresu neurofizjologii. Dla niego również przeznaczone będzie prowadzenie ćwiczeń i metod fizjoterapeutycznych u dzieci, które w wywiadzie mają m.in. zaburzenia napięcia mięśniowego we wczesnym okresie życia, zwichnięte biodro, dysplazję, skoliozę. Nauczyciele wychowania fizycznego mają natomiast olbrzymią rolę w prowadzeniu ćwiczeń u dzieci z nadwagą, słabym układem mięśniowym powstałym na skutek siedzącego trybu życia.

Należy zdawać sobie sprawę, że prowadząc zajęcia w szkole jest bardzo trudno dobrać jednolicie grupę. Prowadzenie takich samych ćwiczeń u dzieci z różnymi nieprawidłowościami nasili u nich problem. Koniecznym zatem wydaje się stworzenie narzędzia selekcji w szkole i wyznaczenie zespołu osób, które wskażą kierunek pracy z dzieckiem tj. pod okiem fizjoterapeuty, nauczyciela wychowania fizycznego.

Prowadzenie zajęć z zakresu korekcji postawy ciała na Wydziale Wychowania Fizycznego SWPW stworzyło mi - fizjoterapeucie możliwość pokazania przyszłym nauczycielom wychowania fizycznego, jak ważną rolę pełnią w zespole osób dbających o postawę ciała dzieci. Cieszy mnie fakt, że nasi absolwenci wielokrotnie już nawiązali wspólny język z lekarzami, fizjoterapeutami, rodzicami i dziećmi. Dało to możliwość wczesnego wychwycenia nieprawidłowości w postawie ciała dziecka, w kilku przypadkach wspólnego określenia zakresu ćwiczeń wykonywanych przez dziecko podczas lekcji wychowania fizycznego. Współpracując można zminimalizować odsetek dzieci zwalnianych z zajęć wychowania fizycznego „z powodu wady postawy”. Rolą nauczyciela wychowania fizycznego jest znalezienie dla dziecka takiej formy ruchu, która nie zniechęci go do zajęć wychowania fizycznego i pokazanie mu, że mimo wady postawy, jest dobre w tym co robi. Wyeliminuje to chęć dzieci i rodziców do poszukiwania pretekstu do zwalniania z zajęć wychowania fizycznego.

Kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem z wadą postawy pozwala mi stwierdzić, że duży odsetek dzieci nie ma wiedzy na temat swojej postawy ciała, nie wiedzą jak wyglądają. Dopiero pokazanie im ich sylwetki na zdjęciu uświadamia im na czym polega ich problem, co muszą skorygować, jak ustawić poszczególne elementy narządu ruchu. Zatem tematyka zajęć z edukacji zdrowotnej na wszystkich etapach nauczania powinna zawierać informacje dotyczące postawy ciała, nawyków ruchowych i ergonomii wykonywanych czynności. Program kultury fizycznej na lekcjach wychowania fizycznego lub zajęć korekcyjnych u wszystkich dzieci powinien zawierać ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała. Problem profilaktyki, diagnostyki i korekcji wad postawy ciała to problem jednostki ale także problem ogółu. Jest to problem złożony i wymaga udziału, współpracy oraz „współodpowiedzialności” wielu osób (m.in. rodziców, nauczycieli, lekarzy POZ, lekarzy specjalistów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów specjalnych, a także samych dzieci).

dr Daria Domosławska, specjalista fizjoterapii

Wykładowca na Wydziale Wychowania Fizycznego

Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku

Piśmiennictwo:

1. KluszczyńskiM. (2007) Częstość występowania wad postawy ciała i asymetrii grzbietu w populacji dzieci wiejskich, „Fizjoterapia Polska” ,7, 1(4).

2. Prętkiewicz-AbacjewE., E. Zeyland-Malawka, A.Wróblewska (1997) Nieprawidłowości postawy ciała u dzieci i młodzieży szkół gdańskich, „Pediatria Polska”, 11(30).

3. Kania –GudzioT., M. Wiernicka (2002) Ocena postawy ciała dzieci w wieku 7-15 lat na podstawie wybranej losowo szkoły podstawowej miasta Poznania, „Nowiny Lekarskie”, 71, 2-3.

4. Nowotny J., O. Nowotny-Czupryna, A. Brzęk, A. Kowalczyk, K. Czupryna (2011) Postawa ciała z zespoły bólowe kręgosłupa, „Ortopedia, traumatologia, rehabilitacja”, 1(6), 13, 59-71.

5. Kutzner-Kozińska M. (2005) Proces korygowania wad postawy, AWF, Warszawa.

6. StodolnyJ. (2000) Choroba przeciążeniowa kręgosłupa-epidemia naszych czasów, Natura, Kielce.

Komentarze (1)

Marcin88
Jeśli ktoś szuka studiów podyplomowych z zakresu korekcji wad postawy to WSKZ jest najlepszą opcją. Mają szeroki wybór kierunków, przystępne ceny, a naukę realizuje się w formie e-learningu. Dokumenty otrzymałem w błyskawicznym tempie. Polecam
07.08.2020
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Politechnika Poznańska
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Kaliski
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Politechnika Białostocka
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Politechnika Łódzka
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Politechnika Lubelska
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi