Jakiego artykułu szukasz?

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia.

​Gaudeamus igitur w murach Cyber Universitas

Przyzwyczailiśmy się już, że technologie cyfrowe zmieniają biznes, przemysł, transport czy medycynę. A co, gdyby sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, blockchain czy rzeczywistość rozszerzona zmieniły również proces kształcenia na uczelniach wyższych?Jak bardzo sale wykładowe i aule mogą stać się „smart”? Kiedy wykłady poprowadzi robot lub avatar? Czy boty będą odpisywać na maile studentów i sprawdzać ich prace? Rewolucja za katedrą właśnie się zaczęła.

Technologie cyfrowe mogą zdecydowanie już dzisiaj uatrakcyjnić proces kształcenia, zwiększyć jego efektywność i skuteczność, a także optymalizować wrażenia edukacyjne każdej ze stron tego procesu: studentów i wykładowców, zmieniając przy tym nieodwracalnie tradycyjny system kształcenia.

Z raportu Technavio wynika zaś, że najważniejszym trendem, jaki obecnie możemy obserwować na globalnym rynku edukacyjnym jest wspomaganie nauczania poprzez asystę sztucznej inteligencji oraz intensyfikacja procesów robotyki i automatyki, w tym pierwsze próby wykorzystania robotów w roli prowadzących zajęcia. Zainteresowanie wzbudzają także Internet Rzeczy i blockchain oraz rzeczywistość rozszerzona i wirtualna. Wpływ tych technologii można rozpatrywać zarówno z punktu widzenia samego procesu kształcenia, jak i elementów infrastruktury mu towarzyszących.

Jak podaje raport Adecco „Innowacje społeczne - globalizacja sprzyjająca włączeniu społecznemu w rozwijających się krajach Europy” w 2050 r. system edukacji będzie stwarzał znacznie więcej możliwości niż obecnie, zwracając uwagę na wielość potencjalnych celów tego procesu. A to oznacza zmiany prowadzące do stopniowego przełamywania tradycyjnego podejścia do nabywania wiedzy i kształcenia. Wiele wskazuje na to, że edukacja już wkrótce przestanie być oparta na zapamiętywaniu określonych treści, wzorów czy dat, w coraz większym stopniu pozwalając studentom na bieżąco weryfikować teorię z praktyką.

Inteligentne sale, laboratoria czy aule mogą stać się przysłowiową edukacyjną „piaskownicą”, w której studenci będą testować przekazane im treści w praktyce, poszukiwać odpowiedzi i weryfikować zróżnicowane scenariusze zdarzeń rynkowych. Dzięki temu mieliby oni możliwość symulacji podejmowanych decyzji i weryfikacji popełnianych błędów w czasie rzeczywistym. Dotyczy to nie tylko uczelni inżynieryjno-technicznych, ale także uczelni związanych z naukami medycznymi, przyrodniczymi, społecznymi czy humanistycznymi.

Nauka przez praktykę i skojarzenia, według ekspertów, stanie się kluczowym kierunkiem edukacji w Gospodarce 4.0. Wiedza będzie wynikiem ciągłego rozwiązywania problemów, a kompetencje i umiejętności przyszłego absolwenta będą efektem całościowego doświadczenia, jakiego doznał w trakcie trwania przedmiotu i/lub całej swojej ścieżki edukacyjnej. Technologie cyfrowe przyczyniają się również do większej personalizacji procesu edukacji przez pryzmat możliwości i potrzeb poszczególnych studentów. Filtracja ich wyników, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, pozwoliłaby, w większym niż obecnie stopniu, na indywidualizację tempa nauki, dzięki czemu student stanie się integralną częścią procesu kształcenia. Wiele wskazuje również na to, że zmieni się rola wykładowcy i prowadzonych przez niego wykładów. Eksperci są bowiem zdania, że w ciągu kilkunastu lat, powrócimy do tradycji małych seminariów i relacji mistrz oraz jego uczeń - student. Wykładowca - ekspert w swojej dziedzinie, jednocześnie będzie łączył w sobie umiejętności coacha i mentora. Prowadzone z nim rozmowy i dyskusje, podobnie jak za czasów Arystotelesa mają poszerzać horyzonty przyszłych studentów, ukierunkowywać ich i skłaniać ku samodzielnym poszukiwaniom odpowiedzi.

Edukacja powinna być bowiem procesem, w którym mamy nabywać określonych umiejętności i kompetencji pozwalających nam elastycznie reagować na rynku pracy, realizować swoje pasje i kreować nową rzeczywistość. Sama obecność na zajęciach już wkrótce nie wystarczy. Trzeba się w nie zaangażować, zanurzyć w wiedzę. Technologie cyfrowe stają się narzędziem do tego, by się rozwijać, atrakcyjnym wsparciem procesu kształcenia. Dzięki nim wiedza może stać się namacalna, a towarzyszące temu kolejne doświadczenia i emocje będą, w dużo większym stopniu niż obecnie, motywować, oddziaływać na zmysły studentów, wpływając na poziom zrozumienia i zapamiętywania poszczególnych treści. Uczelnia ma szansę stać się wówczas swoistym inkubatorem kreatywności, zwłaszcza, gdy będzie jednocześnie współpracować z biznesem, prowadząc do sytuacji, w której wymiarem edukacji nie będzie zaliczenie określonej liczby przedmiotów czy semestrów nauki, a raczej zakres posiadanych przez studenta kompetencji sprawdzanych w ramach interdyscyplinarnych testów.

Ale technologie cyfrowe możemy już dzisiaj znaleźć w inteligentnych salach wykładowych, pozwalających na automatyczne odtwarzanie poszczególnych materiałów dydaktycznych, dzięki komunikacji z komputerem wykładowcy i umiejętnościom samodzielnej identyfikacji zajęć zgodnie z jego harmonogramem. Coraz częstszym rozwiązaniem okazują się elektroniczne legitymacje studenckie, które stają się dla uczelni cennym źródłem wiedzy o nawykach i preferencjach swoich studentów. Tym samym pozwalają na dostarczanie im pożądanych treści, dostęp do zdigitalizowanych materiałów i dokumentów, a także w niektórych przypadkach w sposób autonomiczny, bez zaangażowania prowadzącego, zweryfikować obecność studentów na zajęciach. Intrygującym rozwiązaniem mogą okazać się już wkrótce chatboty czy voiceboty wykorzystywane w rutynowych czynnościach w procesie obsługi studentów czy w procesach rekrutacji.

Ciekawą alternatywą są także asystenci – boty oparte na sztucznej inteligencji, jak Jill Watson, która w Instytucie Technologii w stanie Georgia odpowiadała na maile, umieszczała posty na forum i zadawała studentom pytania w imieniu prowadzącego. W Japonii roboty pomagają w nauce języków obcych, a w Chinach testowane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja będzie sprawdzała testy egzaminacyjne, jak również prace opisowe, weryfikując ich poprawność merytoryczną, styl wypowiedzi czy zdolności analitycznego myślenia. Podobne testy trwają też w USA. I tak dla przykładu aplikacja Gradingcope opracowana na Uniwersytecie Kalifornijskim pozwala, zgodnie z deklaracją twórców, skrócić czas sprawdzania testów do 90% w stosunku do czasu, jakiego potrzebuje na to człowiek. Nie dziwi również fakt, że coraz częściej uczelnie sięgają po technologie cyfrowe modyfikując proces zarządzania inteligentnymi budynkami. Systemy ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, oświetlenia, oddymiania mogą autonomicznie dostosowywać się do faktycznych aktywności pracowników i studentów, w tym w czasie rzeczywistym.

Sceptycy są jednak zdania, że na radykalne zmiany przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Wynika to zarówno z ograniczeń finansowych, jak i socjo-kulturowych, związanych z jednej strony, z tradycjami kształcenia na uczelniach wyższych, z drugiej ze świadomością i poziomem akceptacji technologii cyfrowych. Wizja Cyber Universitas może jednak wcale nie być aż tak odległa.

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania UŁ

***

Dominika Kaczorowska-Spychalska jest doktorem nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Aktualny obszar jej zainteresowań naukowych obejmują technologie cyfrowe, w szczególności Internet of Things (IoT) i sztuczna inteligencja (AI) oraz ich implikacje w biznesie, z uwzględnieniem ich wpływu na zachowania człowieka (Homo Cyber Oeconomicus). Jest autorką (w części współautorką) ponad 50 publikacji wydanych zarówno w wydawnictwach polskich, w tym czasopismach branżowych skierowanych do praktyków (np. „Marketing w Praktyce”), jak i zagranicznych (np. Springer). Reprezentowała Polskę podczas Konferencji Państw Grupy Wyszechradzkiej "V4 Conference on Artificial Intelligence" (Workshop Session: Societal challenges and labour market impacts by AI), a także była w grupie ekspertów zewnętrznych Ministerstwa Cyfryzacji zaangażowanych w prace nad przygotowaniem „Założeń do strategii AI w Polsce”. Jest współautorką programu „Inteligentne technologie i człowiek”.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu

Powiązane treści

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Politechnika Śląska
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Politechnika Białostocka
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Politechnika Częstochowska
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Politechnika Poznańska
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Tarnowska
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Politechnika Łódzka
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uniwersytet Gdański
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych