Jakiego artykułu szukasz?

Młodzież dzisiaj dorasta inaczej

Dziś młodzi szybciej niż kiedyś nabywają kompetencje poznawcze, intelektualne, związane także z możliwością pracy zawodowej i niezależnością. Ze względu na wzrost tendencji indywidualistycznych i rozwój nowych technologii, otwiera się przed nimi wiele możliwości, w tym samodzielne podejmowania decyzji i odnajdywanie się w świecie wirtualnym.

Młodzież dzisiaj dorasta inaczej

Nie konto w banku, praca, prawo jazdy czy małżeństwo a mądrość życiowa i dojrzałość psychiczna są dla młodych oznaką dorosłości.

Obok tradycyjnych ról społecznych wyłaniają się nowe kryteria, które zdaniem młodzieży lepiej przystają do ich realiów. Psychologowie oraz socjologowie z Uniwersytetu SWPS sprawdzili, jak młode pokolenie postrzega dorosłość i jakie bariery muszą przezwyciężać.

Statystyki w Polsce i zagranicą wskazują, że obecnie osoby w wieku 18-29 lat coraz później wchodzą w dorosłość (emerging adulthood) w ujęciu pięciu klasycznych społecznych kryteriów dojrzałości (tzw. „Big Five“):

  • wejścia na rynek pracy
  • wyprowadzki z domu rodzinnego
  • założenia własnego gospodarstwa domowego
  • wstąpienia w związek małżeński
  • posiadania dziecka.

Naukowcy z Uniwersytetu SWPS zbadali, dlaczego tak się dzieje. Pod kierownictwem psycholog dr Doroty Wiszejko-Wierzbickiej przeprowadzili badanie, w którym zapytali ponad 3 tysiące kobiet i mężczyzn w wieku 18-29 lat o to, jak definiują dorosłość, czy sami czują się dorośli i co uważają za kluczowe markery dojrzałości.

Dorosły, czyli jaki?

Decydującym, jak wynika z przeprowadzonych badań, kryterium dorosłości badanych są czynniki psychiczne (91 proc. badanych uznało je za najbardziej istotne), takie jak umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji, a także rozsądek i mądrość życiowa (88 proc.). W zdecydowanej większości młodzi badani czują się dojrzali psychicznie (85 proc.). Nie wynika to jednak z faktu posiadania dowodu osobistego, konta w banku, czy z racji pełnienia roli społecznej (małżonka, rodzica, pracownika), lecz z poczucia możliwości podejmowania własnych decyzji oraz posiadanych umiejętności społecznych i emocjonalnych (np. utrzymania siebie).

Bezpośrednią przyczyną podjęcia badania przez zespół był wniosek z raportu na temat użytkowników dopalaczy (I-TREND) realizowanego przy współpracy z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Wynikało z niego, że najczęstszą motywacją młodych ludzi do sięgania po nowe substancje psychoaktywne jest społeczna potrzeba otwierania się na innych. Dopalacz traktowany jest przez nich jako środek do zawierania kontaktów, budowania relacji i obniżania stresu związanego z zawieraniem nowych znajomości.

– Dziś młodzi szybciej niż kiedyś nabywają kompetencje poznawcze, intelektualne, związane także z możliwością pracy zawodowej i niezależnością. Ze względu na wzrost tendencji indywidualistycznych i rozwój nowych technologii, otwiera się przed nimi wiele możliwości, w tym samodzielne podejmowania decyzji i odnajdywanie się w świecie wirtualnym (dotąd identyfikowanym ze światem dorosłych). Często jednak uskarżają się na brak kompetencji społeczno-emocjonalnych pozwalających na budowanie bliskich relacji – wyjaśnia dr Wiszejko-Wierzbicka, kierownik zespołu badawczego. – Uznaliśmy, że młodzi mogą odchodzić od definiowania dorosłości w kategoriach ról społecznych – rodzica, małżonka czy pracownika, a skłaniać się ku poszukiwaniu nowych definicji dorosłości w kategoriach złożonych umiejętności psychicznych, np. umożliwiających zbudowanie trwałego związku – dodaje.

Poza umiejętnością podejmowania samodzielnych decyzji, kolejno, wśród warunków niezbędnych do bycia dorosłym wskazywane są kompetencje społeczne, takie jak umiejętność zarobienia na siebie (66 proc. badanych uznało ten aspekt za najbardziej istotny w kontekście dorosłości), czy na rodzinę (63 proc.). Istotną miarą dorosłości według badanych jest także zaplanowanie własnej kariery zawodowej (43 proc.), a także tworzenie bliskich relacji (35 proc.). Spośród pięciu tradycyjnych, społecznych kategorii dorosłości najważniejsze dla badanych okazało się samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego. Tylko co czwarta badana osoba wskazała na stałe zatrudnienie, a co dziesiąta posiadanie dzieci.

Poczucie dojrzałości w przeprowadzonym badaniu okazało się niezależne od płci. Podobna liczba kobiet i mężczyzn deklarowała w ramach badania, że w wieku 18-29 lat czuje się dorosła i dojrzała psychicznie. Znaczenie ma natomiast wiek. W przedziale 18-21 lat za dorosłych uznało się 54 proc. respondentów, w przedziale 22-25 lat - 72 proc., natomiast w przedziale najstarszym już 85 proc. badanych.

Cienie dorosłości

Połowa respondentów ma obawy przed wejściem w dorosłość i uznała, że ten etap życia nie jest atrakcyjniejszy niż dzieciństwo, zaś 34 proc., twierdzi, że gdyby mogło o tym zadecydować, nie wchodziłoby w dorosłość. Młodzi skarżą się na brak umiejętności społecznych i emocjonalnych odpowiedzialnych za budowanie bliskich relacji. Większość osób, które wzięły udział w badaniu, czuje się dorosła dzięki posiadanym kompetencjom zawodowym oraz zatrudnieniu. Mniejsza grupa czuje się dorosła z uwagi na posiadaną niezależność (samodzielne mieszkanie i własne gospodarstwo domowe) czy bycie w związku.

Badani w większości stwierdzili, że posiadają takie cechy, jak mądrość życiowa czy rozsądek, jednak nie w takim stopniu, w jakim wcześniej wskazywali za konieczny, aby móc uznać się za dorosłych. Przykładowo, kryterium uznane przez większość badanych za decydujące o dorosłości, czyli umiejętność podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji spełnia 52 proc. badanych, niezbędne zaś do uznania się za dorosłego umiejętności w zakresie utrzymania siebie, rodziny, czy budowania bliskich relacji, deklarowało poniżej 50 proc.

Najczęściej wymienianym w ramach badania jako spełniony warunek dorosłości z zakresu tzw. „Big Five” jest ukończona nauka w szkole (63 proc.) oraz posiadanie jakiegokolwiek zatrudnienia (56 proc.), które to w ocenie tych samych respondentów są mało istotnymi kryteriami dorosłości.

Wśród dominujących strategii wchodzenia w dorosłość na drodze indywidualnych doświadczeń wyłaniają się modele:

  • profesjonalisty - poprzez rozwój kompetencji, radzenia sobie w sferze materialnej i zawodowej: posiadanie zawodu i zatrudnienia, a także umiejętność zarobienia na siebie oraz zapewnienie bytu rodzinie;
  • kowala własnego losu - rozwój autonomii i budowanie niezależności: mieszkanie samodzielne, bez rodziców i założenie własnego gospodarstwa domowego;
  • domatora - budowanie relacji i bliskich związków: życie w stałym związku oraz umiejętność utrzymania bliskiej relacji partnerskiej;
  • mędrca - rozwój wewnętrzny: posiadanie wiedzy życiowej oraz umiejętność podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji,
  • migrant – osoby, która jeszcze nie zdecydowała się na większe decyzje, posiada prawo jazdy i ukończoną edukację szkolną.

Ograniczenia dorosłości

Najczęściej barierę w osiąganiu dojrzałości, młodzi widzą w samych sobie. Uskarżają się na strach, lęk, obawę przed dorosłością i ponoszeniem odpowiedzialności czy podejmowaniem ryzyka. Przeszkodą są również nadopiekuńczy rodzice, z którymi wiąże młodych relacja finansowa, a także uczuciowa, przyjmująca niekiedy formę „uzależnienia”. – Jak mówili sami badani, nie służy ono rozwojowi samodzielności oraz autonomii. - Wpajane latami przez rodziców przekonanie, że należy posiadać wyższe wykształcenie, które zagwarantuje pracę jest zdaniem respondentów błędnym sądem w obecnej rzeczywistości, gdzie dyplom uczelni nie gwarantuje już zatrudnienia, a ważniejsze okazuje się doświadczenie i umiejętności – wyjaśnia dr Wiszejko-Wierzbicka.

Zdaniem młodych przez to, że byli skoncentrowani na edukacji ucierpiała możliwość zdobywania przez nich doświadczeń zawodowych w tym czasie oraz poznawania i rozwoju innych swoich kompetencji, chociażby w zakresie relacji społecznych czy aktywności obywatelskiej. Często wymienianą barierą przez badanych jest brak pracy, a co za tym idzie - możliwości rozwoju zawodowego i usamodzielnienie się, pozyskania względnego bezpieczeństwa, które umożliwiłoby odseparowanie się od rodziców i założenie własnego gospodarstwa domowego. Jako przeszkodę wskazywano również wydłużony okres edukacji.

– W świetle powyższych wyników trudno jest nadal mówić o późnym wchodzeniu w dorosłość. Rzeczywiście, pełnienie ról społecznych uważanych tradycyjnie za markery dorosłości przesuwane jest przez młodych na późniejsze lata. Jednak, jak pokazują sami młodzi, markery tzw. „Big Five” nie są jedynymi wyznacznikami dorosłości – wyjaśnia dr Wiszejko-Wierzbicka – Wyniki mogą być przydatne dla psychologów, pedagogów oraz terapeutów, osób pracujących z młodzieżą.

Powiązane treści

Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Self publishing - piszesz i nie potrzebujesz wydawcy
Self publishing - piszesz i nie potrzebujesz wydawcy
Jak zrobić dobre wrażenie na wykładowcy
Jak zrobić dobre wrażenie na wykładowcy
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Nowa modna dieta bezglutenowa - hit czy kit?
Nowa modna dieta bezglutenowa - hit czy kit?
Osobne sypialnie dla Niej i dla Niego
Osobne sypialnie dla Niej i dla Niego
Trendsetterzy lansują markę
Trendsetterzy lansują markę
Numerologia, 2 czyli Mediator
Numerologia, 2 czyli Mediator
Numerologia, 3 czyli Optymista
Numerologia, 3 czyli Optymista
Numerologia, 4 czyli Reformator
Numerologia, 4 czyli Reformator
Numerologia, 5 czyli Podróżnik
Numerologia, 5 czyli Podróżnik
Asertywność – klucz do szczęścia i sukcesu
Asertywność – klucz do szczęścia i sukcesu
Numerologia, 7 czyli Filozof
Numerologia, 7 czyli Filozof
Numerologia, 8 czyli Przywódca
Numerologia, 8 czyli Przywódca
Numerologia, 9 czyli Mistyk
Numerologia, 9 czyli Mistyk
Magia kociego spojrzenia
Magia kociego spojrzenia
100 książek must read, obowiązkowa lektura dla każdego
100 książek must read, obowiązkowa lektura dla każdego
Masoneria - fakty, mity, tajemnice, symbole
Masoneria - fakty, mity, tajemnice, symbole
Numerologia, 6 czyli Nauczyciel
Numerologia, 6 czyli Nauczyciel
Toksyczni ludzie są wsród nas
Toksyczni ludzie są wsród nas
WenDo dla kobiet
WenDo dla kobiet
Numerologia, 1 czyli Inicjator
Numerologia, 1 czyli Inicjator
Afrodyzjaki wracają do łask
Afrodyzjaki wracają do łask

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Zamojska
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Gdański
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet WSB Merito Szczecin
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Politechnika Częstochowska
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Politechnika Łódzka
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Politechnika Białostocka
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Wrocławski
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Politechnika Śląska
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie