Jakiego artykułu szukasz?

O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

- Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować - mówi dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ w Olsztynie.
O potrzebie praktycznego kształcenia opowiada dr Lucyna Kwiatkowska, Prorektor WSIiZ

Dlaczego władze uczelni zdecydowały się na wprowadzenie praktycznych profili kształcenia? Czy uczelnia definiuje się na nowo?

Dzisiaj uczelnie nie mogą działać w oderwaniu od aktualnych trendów i problemów gospodarki, muszą reagować na sygnały płynące z rynku pracy i ściśle z nim współpracować. Wpisując się w tę zasadę, w naszej uczelni podejmuje się wiele działań dostosowawczych, wśród których są działania związane ze stopniowym  przechodzeniem od kształcenia ogólnoteoretycznego na wysokim poziomie  naukowym w kierunku kształcenia praktycznego. Oczywiście odbywa się to bez uszczerbku dla wiedzy niezbędnej do podjęcia studiów II stopnia, a upraktycznienie  nie oznacza spłycenia procesu kształcenia, lecz przede wszystkim wyposażenie studiujących w rzetelną wiedzę stosowaną i szerokie umiejętności praktyczne. Oznacza to w istocie, proces definiowania uczelni na nowo  poprzez stopniowe przekształcanie jej w  uczelnię trzeciej generacji. Główną ideą takiej uczelni jest połączenie sfery naukowej z biznesem i wszelkimi instytucjami działającymi w otoczeniu, inicjowanie  przedsiębiorczości oraz wspieranie lokalnego rozwoju. Są to priorytety, które wynikają także z misji naszej uczelni.

Na których kierunkach Uczelnia wprowadziła praktyczne profile kształcenia?

Praktyczny profil kształcenia można wprowadzić na kierunkach, które uzyskały pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Z ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym wynika, że kształcenie na kierunkach o profilach praktycznych będzie obowiązywać od roku akademickiego 2017/2018 na studiach licencjackich i inżynierskich i od roku 2018/2019 na studiach magisterskich. Jednak podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu praktycznego profilu kształcenia od najbliższego roku akademickiego na studiach inżynierskich, na kierunku mechatronika i informatyka. Studia inżynierskie z natury rzeczy niosą większy ładunek upraktycznienia, więc te kierunki traktujemy jako swego rodzaju poligon doświadczalny. Gospodarka ciągle odczuwa brak inżynierów związanych z sektorem produkcji, więc chcielibyśmy jak najszybciej drogą praktycznego kształcenia uzupełniać te braki kadrowe w naszym regionie.

Mniej wykładów, a więcej ćwiczeń i laboratoriów, co daje taka forma kształcenia?

Osoby, które podejmują decyzję o wyborze studiów praktycznych muszą być świadome, że będą miały mniej zajęć teoretycznych, a więcej zajęć praktycznych w formie ćwiczeń, projektów, laboratoriów, gier decyzyjnych i studiów przypadków, także zajęć odbywających się poza murami uczelni. Wymaga to nowatorskiego podejścia do programów kształcenia studentów, które powinny zawierać moduły uczące analitycznego myślenia, rozwijające umiejętności pracy zespołowej czy projektowej.  Zmiany programów, powinny także dotyczyć kształcenia tzw. kompetencji miękkich studentów, coraz bardziej cenionych przez pracodawców. Do takich kompetencji należy fachowość, sumienność, wysoka kultura osobista, znajomość  języków obcych czy urządzeń biurowych. Głównym elementem koncepcji praktycznego kształcenia jest co najmniej trzy miesięczna praktyka zawodowa, która odbywana jest w przedsiębiorstwie lub wybranej instytucji w zależności od kierunku studiów. Obserwacja prawdziwej pracy i wykonywanie zadań pod okiem specjalistów rozwija umiejętności i pomaga nabyć doświadczenie z danej dziedziny, dlatego też praktyki mają ogromny wpływ na rozwój kariery zawodowej. Jest to inwestycja w przyszłość zawodową studenta, która  gwarantuje efektywne wykonywanie zawodu, co dzisiaj jest kluczowym aspektem w świecie pełnym bezrobotnych obywateli. Władze uczelni są zobowiązane do dołożenia  należytych starań w poszukiwaniu właściwych miejsc dla realizacji praktyk zawodowych. Należy również dodać, że warunkiem sukcesu całego przedsięwzięcia jest konieczność  zmiany nastawienia studentów  do praktyk zawodowych, którzy nadal traktują praktyki bardziej jako przykry obowiązek, niż inwestycję w przyszłość.

Z którymi przedstawicielami biznesu, rynku pracy uczelnia współpracuje? Na czym opiera się ta współpraca?

Przedsiębiorstwa, z którymi współpracujemy, to firmy sektora MSP, jak i duże przedsiębiorstwa w województwie, takie jak Michalin i Citi International. Mamy też podpisane porozumienia z różnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu, między innymi  ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce odział w Olsztynie. Nawiązywana współpraca ma charakter wielostronny i dotyczy udziału przedsiębiorców w procesie dydaktycznym, w opracowaniu programów nauczania, w określaniu efektów kształcenia, w realizowaniu praktyk i stażów, dotyczy także sposobów dofinansowania studiów przez podmiot gospodarczych. 

Myślący praktyk, czy po prostu sprawny wykonawca? Kim jest absolwent praktycznego profilu kształcenia?

Uczelnia trzeciej generacji realizuje postulat kształcenia odpowiednich kadr dla gospodarki. Jak dowodzą badania potrzeb rynku pracy w zakresie kompetencji studentów, pracodawcy niemal jednogłośnie opowiedzieli się  -94% - za umiejętnościami  komunikacyjnymi i interpersonalnymi, które są niezbędne do sprawnej realizacji powierzonych zadań w firmie. Za umiejętnością analitycznego myślenia niezbędnego do podejmowania trafnych decyzji opowiedziało się 84% pracodawców. Z tego wynika, że  pracodawcy oczekują absolwenta, który jest jednocześnie myślącym praktykiem jaki i sprawnym wykonawcą. Absolwent studiów o praktycznym profilu kształcenia jest kompetentnym specjalistą przygotowanym do tego, by wykonywać całą gamę zadań wynikających z danego stanowiska pracy, zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Ponad to, powinien posiadać kompetencje przedsiębiorcze, aby wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności gospodarczej. Kształcenie praktyczne jest szansą na uzupełnienie braku doświadczenia, w szczególności na polu umiejętności praktycznych, co w efekcie zmniejszenia niedopasowania kompetencyjnego i kwalifikacyjnego absolwentów uczelni wyższych do współczesnego rynku pracy.

Czy pracodawcy mogą oczekiwać praktycznego przygotowania od absolwenta wchodzącego na rynek pracy świeżo po ukończeniu studiów?

W wyniku kształcenia praktycznego pracodawcy pozyskują pracowników – absolwentów kierunków praktycznych z kwalifikacjami, bez konieczności ich dokształcania. Poza tym współpraca z uczelnią przynosi pracodawcom korzyści wynikające z transferu innowacji. Zmierzamy także do tego, by wybrane problemy przedsiębiorstw, z którymi będziemy współtworzyć kierunki praktyczne stawały  się tematami opracowań naukowych, czy prac dyplomowych przygotowanych pod kierunkiem profesorów i doświadczonych doktorów. W ten sposób przedsiębiorstwa mają możliwość efektywniejszego funkcjonowania poprzez wprowadzanie rozwiązań opracowywanych specjalnie z myślą o konkretnych firmach.

Zobacz także Prezentacje Uczelni w portalu

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Kaliski
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Akademia Zamojska
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Politechnika Białostocka
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Politechnika Łódzka
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Akademia Tarnowska
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Politechnika Poznańska
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu