Jakiego artykułu szukasz?

​#Instamatka w czasie pandemii

Trwająca pandemia diametralnie zmieniła nasze życie, pracę, a niejednokrotnie zakres obowiązków. Praca zdalna, a także zamknięte żłobki, szkoły i przedszkola miały ogromny wpływ na organizację życia rodzinnego.

​#Instamatka w czasie pandemii

Dr Anna Krasnova oraz dr Patrycja Mizera-Pęczek z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zbadały nastroje i opinie młodych matek korzystających z portalu społecznościowego Instagram. Jak obecnie wyglądają obowiązki „instamatek”? Jak łączą pracę z opieką nad dziećmi? Jakie są ich największe problemy? Co myślą o pracy zdalnej i elastycznych godzinach pracy? Między innymi na te pytania odpowiadają wyniki przeprowadzonego badania.

Rok pandemii w Polsce odznaczył się nie tylko zmianami globalnymi z punktu widzenia całego społeczeństwa. Modyfikacji uległ również, a może przede wszystkim, tryb i styl życia ludzi. W związku z wprowadzanymi ograniczeniami przenieśliśmy do świata online nie tylko edukację czy pracę, ale także życie prywatne. Coraz częściej w Internecie dzielimy się też swoimi przeżyciami, doświadczeniami i emocjami. Analiza raportów branżowych wskazuje, że tylko w ciągu ostatniego roku w Polsce przybyło aż 1,4 miliona nowych użytkowników mediów społecznościowych, a na aktywność na Facebooku, TikToku czy Instagramie przeznaczamy średnio 2,5 godziny dziennie (blisko 1/3 czasu spędzonego online). Co ciekawe, z roku na rok w mediach społecznościowych zauważalny jest wzrost aktywności matek (CBOS) - warto zwrócić uwagę, że to szczególnie młode mamy, które w związku ze zmianą trybu życia, spowodowaną urodzeniem dziecka, częściej doświadczają poczucia utraty kontroli nad własnym losem oraz samotności. Kontakty wirtualne stają się dla nich pewnego rodzaju substytutem relacji towarzyskich oraz uatrakcyjniają spędzanie pozornie bezproduktywnego czasu (np. podczas drzemki dziecka).

Należy dostrzec, że sytuacja kobiet na rynku pracy wciąż jest gorsza w porównaniu do mężczyzn, a pandemia tylko pogłębiła nierówności w tym zakresie. To właśnie matki podczas pandemii, w znakomitej większości, przejęły obowiązki rodzicielskie, co sprawiło, że musiały sobie poradzić z koniecznością łączenia ich z obowiązkami zawodowymi w warunkach nowej codzienności.

Dr Anna Krasnova i dr Patrycja Mizera-Pęczek rozpoznały doświadczenia „instamatek” związane z łączeniem przez nie ról rodzicielskich i zawodowych w okresie pandemii. Do badania wyselekcjonowano posty opublikowane na portalu w okresie pierwszego roku trwania pandemii w Polsce (od marca 2020). Autorki interesowało: jak często „instamatki” pracujące w okresie pandemii wykonują swoją pracę zdalnie, na jakie aspekty pracy zdalnej zwracają uwagę, z jakimi trudnościami się spotykają, jakie atuty takiej pracy zauważają, jaką rolę odgrywa łączenie ról zawodowych i prywatnych „instamatek” w ich codzienności, czy jest łatwiej/trudniej niż przed pandemią oraz jak okres pandemii oddziałuje na ich codzienne funkcjonowanie.

Instamatki w dobie pandemii

Zgodnie z założeniami badawczymi autorek, matki aktywne na Instagramie dzieliły się w wirtualnym świecie swoimi doświadczeniami radzenia sobie z nowymi sytuacjami i zmianą nawyków. Analizowane przez autorki posty dotyczyły różnorodnych aspektów łączenia ról macierzyńskich z pracą zawodową w nowej codzienności naznaczonej pandemią. Najważniejsze dylematy wyodrębnione z narracji „instamatek” to: zmagania z nowymi wyzwaniami edukacji dzieci i opieki nad dziećmi w domu bez wsparcia instytucji opiekuńczo-wychowawczych; nowe emocje i doświadczenia, które redefiniują podejście do macierzyństwa; nowy podział obowiązków w rodzinach i konflikty, które powstają na tym tle. Ponadto, z badań wynika, że zmieniło się podejście matek do proponowanych im rozwiązań, służących kształtowaniu równowagi praca-życie w okresie przed pandemią. „Instamamy” nie są już tak entuzjastycznie nastawione do umożliwienia im pracy zdalnej oraz do elastycznych godzin pracy. W ich opiniach jest to rozwiązanie krótkookresowe, które nie sprawdza się, gdy kobiety przejmują na swoje barki obowiązki opiekuńczo-wychowawcze.

Mamy aktywne na Instagramie pisały w swoich postach, że nowa pandemiczna codzienność sprawiła, że w ich rodzinach przestały funkcjonować wypracowane i rutynowe praktyki. Komunikowały, że to właśnie one przejęły obowiązki związane z edukacją dzieci i opieką nad nimi, redukując tym samym czas, który mogły poświęcać pracy zawodowej i pracując przy tym w o wiele trudniejszych niż dotychczas warunkach (np. w nocy lub przed komputerem ustawionym na kuchennym blacie z małymi dziećmi trzymanymi na kolanach). Nieco częściej o trudach codzienności pisały te „instamatki”, które miały możliwość pracy zdalnej, niż te, które z racji wykonywanego zawodu nie mogły pracować z domu. Aktywne w mediach społecznościowych mamy zwróciły także uwagę na uciążliwości wynikające z braku wyraźnej granicy pomiędzy przestrzenią do pracy, a przestrzenią do “życia w rodzinie”.

Jest to obecnie istotne wyzwanie dla pracodawców, by stworzyć pracującym matkom angażujące i ambitne wyzwania zawodowe, którym będą mogły sprostać w nowych okolicznościach pracy. Na uwagę zasługuje też fakt, że zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, pandemia w negatywny sposób oddziałuje na zdrowie psychofizyczne matek, a nowa codzienność zawodowa powoduje nadmierny stres, często wynikający z braku możliwości wykonywania pracy na dotychczasowym poziomie. Tymczasem komunikaty matek pracujących zdecydowanie nie są narzekaniem na codzienność, w której funkcjonują. Badane kobiety konstruktywnie oceniają rzeczywistość, wskazują na swoje nowe potrzeby, oczekiwania związane z pandemiczną codziennością oraz chwalą się nowymi sposobami rozwiązywania problemów, zarówno rodzicielskich, jak i zawodowych.

Z badań dr Anny Krasnovej i dr Patrycji Mizery-Pęczęk z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że „instamatki” stają się coraz bardziej świadome swoich mocnych stron: wielozadaniowości i umiejętności organizowania życia zawodowego i rodzinnego. Ponadto z narracji kobiet aktywnych w social media wynika, że oczekują, aby ich głos w rozwiązywaniu kwestii społecznych był bardziej słyszalny.

***

Dr Anna Krasnova - adiunkt w Katedrze Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu (2019), absolwentka Wydziału Zarządzania na kierunku zarządzanie ze specjalnością zarządzanie zasobami ludzkimi (2014, 2012). Jej zainteresowania badawcze to: nowoczesne formy rekrutacji i selekcji pracowników, turystyka biznesowa i wyjazdy incentive jako narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi, budowanie marki pracodawcy i pracownika oraz derekrutacja. Pasjonatka organizacji i przeprowadzania tematycznych imprez okolicznościowych oraz eventów służbowych z kilkuletnim doświadczeniem w tym obszarze. Prywatnie młoda mama, łącząca obecnie opiekę nad kilkunastomiesięcznym dzieckiem z pracą zdalną.

Dr Patrycja Mizera-Pęczek - adiunkt w Katedrze Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu (2019), absolwentka Wydziału Zarządzania oraz Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ na kierunkach: zarządzanie spec. zarządzanie zasobami ludzkimi (2014), pedagogika spec. pedagogika w zakresie opieki i terapii pedagogicznej (2014) oraz spec. edukacja przez sztukę (2012). Absolwentka studiów podyplomowych w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego (2020). Jej zainteresowania badawcze to: współczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzanie zasobami ludzkimi w sektorze kultury, zarządzanie twórczymi pracownikami oraz audiosfera miejsc pracy. Prywatnie mama Kaliny i Liliany.

Zobacz także Prezentację Wydziału Zarządzania UŁ w portalu w portalu


Powiązane treści

Cyfrowa etyka i poskramianie robotów - Noc Innowacji​ na Wydziale Zarządzania UŁ​
Cyfrowa etyka i poskramianie robotów - Noc Innowacji​ na Wydziale Zarządzania UŁ​
Automatyzacja Procesów Biznesowych na Wydziale Zarządzania UŁ
Automatyzacja Procesów Biznesowych na Wydziale Zarządzania UŁ
Fake newsy, czyli uwaga na epidemię fałszywych informacji
Fake newsy, czyli uwaga na epidemię fałszywych informacji
​Czy naprawianie rzeczy uratuje świat przed odpadami?
​Czy naprawianie rzeczy uratuje świat przed odpadami?
​Emocje w świecie sztucznej inteligencji
​Emocje w świecie sztucznej inteligencji
Młodzież dzisiaj dorasta inaczej
Młodzież dzisiaj dorasta inaczej
Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Skandaliczni autorzy grzecznych lektur
Wakacje w pojedynkę nie takie straszne
Wakacje w pojedynkę nie takie straszne
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Jak utrzymać związek na odległość na studiach?
Obcy w domu, czyli jak radzić sobie ze współlokatorem
Obcy w domu, czyli jak radzić sobie ze współlokatorem
Przewodnik po dystopiach
Przewodnik po dystopiach
Adopcja na odległość
Adopcja na odległość

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uniwersytet Gdański
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Kaliski
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Politechnika Białostocka
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Politechnika Łódzka
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Politechnika Poznańska
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia Zamojska